Intelepctiunea populara a nascut o vorba: „Niciodata sa nu te culci suparat.”

In spatele acestei recomandari, exista un argument stiintific: starea cu care mergi la culcare iti afecteaza viata in mod profund.

Insomnia si somnul agitat sunt doua dintre problemele des intalnite in prezent.

Cauzele pot fi multe, cu siguranta.

Dar acum vreau sa vorbim strict de ce ne sta in putere sa evitam. 🙂

Mai precis, daca ai o stare de suparare, de nemultumire, iti va afecta calitatea somnului.

Chiar daca efectul de la o zi la alta este mic, iata ce se intampla pe termen lung:

Calitatea somnului scade putin, aproape nesesizabil.

Starea si productivitatea din ziua urmatoare vor scadea si ele, tot putin, pe masura calitatii somnului.

Cand suntem obositi, ne este mai greu sa ne controlam starile.

Ne pierdem rabdarea, atentia, facem greseli.

Aceste “maruntisuri” ne afecteaza starea si ne creeaza conflicte.

Si iar mergem la somn cu o stare proasta. Si iarasi starea afecteaza calitatea somnului…putin.

Si uite asa cream un cerc vicios, care poate sa dureze ani de zile.

Asa se aduna stresul, starile negative, oboseala cronica si apoi bolile.

Crezi ca e important sa ai un somn mai de calitate?

Sa lasi creierul sa se ocupe de cum sa-ti regenereze corpul, in loc sa “lucreze” la tot felul de probleme in somn?

Cheia unui somn odihnitor este sa te culci cu o stare de relaxare, impacare si liniste.

Iar pentru asta, avem nevoie de exercitiu (la fel cum ne formam si cercul vicios).

Inainte de toate, este relevant sa intelegi ce inseamna inteligenta emotionala in practica.

Am tot repetat aceasta idee, in prezentari si conferinte, dar o repet, pentru ca este piatra fundamentala.

Cand vorbim de inteligenta emotionala, lucram cu un sistem format din 3 parti:

  • rationalul (mintea)
  • emotionalul (starile si reactiile)
  • si corpul (care exprima prin comportament deciziile primelor doua).

Sistemul functioneaza ca intreg, chiar daca elementele par separate.

Sunt mai degraba interdependente.

Unde vreau sa ajung: dacă vrei sa ai o stare mai buna (componenta emotionala), este necesar sa intervii in celelalte doua elemente, adica la nivel mental si al corpului.

Daca vrei sa inchei ziua cu o stare potrivita, relaxeaza cele doua componente care sunt mai usor de controlat. Iata 4 pasi simpli ca sa faci asta.

Dureaza mai putin de 5 minute sa ii faci, dar efectul poate fi uimitor.

Pasul 1

Incepe cu un mic masaj la fata, la cap si la ceafa.

Suficient de energic ca sa simti ca este un masaj, dar suficient de finut ca sa fie de relaxare.

Zona capului, fata, falcile sunt partile pe care le tensionam mult in timpul zilei.

Toate starile noastre se vad in cum ne miscam muschii din zona capului.

Masajul iti va oferi mai multe beneficii: te va relaxa, atat fizic, cat si mental, te va ajuta sa traiesti starea de grija fata de tine. Nu ma crede, testeaza.

Pasul 2

Pune-te intr-un fotoliu sau pe o canapea, unde sa stai intr-o pozitie relaxata, dar sa nu adormi.

Apoi, “scaneaza” corpul de la picioare in sus, sa verifici fiecare grupa de muschi si sa te relaxezi pas cu pas.

Poti chiar si mental sa repeti expresia: “relaxeaza-te (si spui numele tau)”.

Porneste de la piciorul stang, apoi dreptul, bratele, palmele, spatele, abdomenul, pieptul si incheie cu gatul si capul.

Pasul 3

Cauta motive de recunostinta legat de ziua ce tocmai a trecut.

Recapituleaza-ti victoriile, oricat ar fi de marunte.

Si daca sunt de genul “am cumparat paine” sau “am vorbit cu un prieten”, ia-le pe rand si spune:

“Multumesc ca am reusit sa …”, “Ma bucur ca am reusit sa …” sau “Sunt recunoscator pentru …”

Gaseste cat mai mult astfel de motive si repeta cu formulele “multumesc”, “ma bucur” si “sunt recunoscator”, pentru ca aceste cuvinte creeaza o stare de bine si ajuta creierul sa iasa din modul de lupta in care este predominant in timpul zilei.

Pasul 4

Cand te pui la somn, dupa ce te-ai relaxat si ti-ai amintit motivele de recunostinta, repeta in gand urmatoarea fraza sau una asemanatoare:

Am intentia sa ma odihnesc profund. Maine am o zi plina, pentru care imi doresc sa fiu odihnit si relaxat, pentru a da maximum. Vreau sa dorm bine si sa ma regenerez pentru o noua zi.”

Poti face acest proces simplu si, in cateva zile, (daca te tii de treaba, evident) o sa vezi rezultate.

Vei fi mai odihnit, vei putea reduce stresul din timpul zilei si sa eviti oboseala cronica.

Iata si alte cateva ponturi pentru un somn odihnitor.

Nu o sa dau acum toate explicatiile stiintifice, ci doar solutiile.

Le-am testat si te invit sa le verifici si tu.

  1. Asigura-te ca dormi intr-un mediu cu intuneric complet. Exista procese in creier si in corp care se declanseaza doar in asemenea conditii.
  2. Asigura-te sa nu ai becuri sau lumini albastre in jur. Exista studii care spun ca lumina albastra nu lasa creierul sa intre in starea de somn profund.
  3. Evita cafeaua dupamasa. Daca bei o cafea la ora 16, la miezul noptii inca mai ai un sfert din cofeina activa in organism.
  4. Evita televizorul si alte ecrane cu 1-2 ore inainte de culcare. Sunt 2 motive pentru asta. Pe de o parte, cu cat ai mai multi stimuli inainte de culcare, cu atat mai activa este partea reactiva a creierului, iar asta afecteaza somnul. Evident, aici intra toate aplicatiile, jocurile, emailurile, Facebook etc. Pe de alta parte, lumina ecranelor digitale trezeste creierul la o frecventa din timpul zilei si il face sa functioneze ca atare.

Recunosc, si mie imi este greu de multe ori sa ma desprind de laptop seara.

Totusi, m-am deprins sa fac procesul in 4 pasi pe care ti l-am descris si ma ajuta sa dorm mai bine toata noaptea.

Acum, dupa cum bine stii, starile noastre nu ne influenteaza doar somnul.

De fapt, ele ne influenteaza fiecare moment al zilei, de la cand luam decizii importante si pana la cand vrem sa abordam un subiect sensibil sau sa intram in vorba cu o persoana interesanta.

Pentru toate astea, pentru momente mai constiente, care se transforma in vieti mai constiente, ne datoram noua insine sa ne dezvoltam inteligenta emotionala.

Sa evităm starile pe care nu ni le mai dorim si sa ne dezvoltam mai mult din cele care fac din noi o versiune mai buna.

Tu cum reușești să dormi mai bine? Aștept să-mi împărtășești metodele tale într-un comentariu mai jos.

Iti doresc o zi plina de emotii constiente,

Zoltan

P.S.- Dacă ai un prieten care are nevoie de acest articol, fă-i un bine și dă-i SHARE. Să doarmă mai liniștit 🙂

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
131
Poate te-ar interesa si  Descoperă de ce ai nevoie și de stări negative în viața ta