„Nu mai suport!”

Ai avut vreodată starea asta?

Una dintre cele mai „deranjante” probleme la locul de muncă este să ajungi din nou și din nou în aceeași stare și în aceleași situații.

Cred că am auzit de sute de ori această frază „Nu mai suport să…” și poți completa cu ce vrei sau simți tu.

Așa că mi-a venit ideea să scriu acest articol în care îți dau câteva motive pentru care ajungi să simți starea asta, îți explic ce se află în „spatele” acestei fraze la nivel subconștient și apoi ce poți face, ca să apară din ce în ce mai rar stări de acest gen.

Această frază „Nu mai suport”, este rudă cu „Nu mai pot”, „M-am săturat să…”, „Mi-a ajuns din…”, „Tot timpul…”, „Niciodată…

Hai să îți forțez puțin limitele minții. 🙂

Oricare ar fi fraza de la care pornești analiza problemei, sper să îți dai seama, că în cazul în care ai ajuns să folosești acest gen de expresii, acea problemă este una repetitivă.

Înainte să spui că nu crezi că despre asta este vorba, mai studiază puțin fenomenul și vezi cât mai precis care este acel ceva de care te-ai săturat, cu care nu mai poți, pe care nu îl mai suporți.

Dacă ești foarte atent/ă la problema cu care te confrunți și care a devenit ulterior copleșitoare, o să îți dai seama că este vorba de o stare, o atitudine, un comportament, o reacție, un mod de gândire, al tău / a ta sau a cuiva față de tine, care se repetă.

De ce este atât de important acest aspect?

Dacă ceva în viața ta profesională se petrece repetitiv, înseamnă că probabil sunt mai multe persoane de-a lungul carierei sau profesiei tale, care te-au pus în / au contribuit la situațiile respective.

Mai mult decât atât, cu siguranță contextele în care a apărut acel fenomen repetitiv, au fost și ele diferite. Diferite ca locație, proiect, oameni implicați, obiective, etc.

Singurul element comun, acel ceva care este prezent în fiecare situație ești chiar TU. 🙂

Multe persoane se revoltă la această concluzie:

„Adică eu sunt de vină că ceilalți sunt cum sunt și fac ce fac?”

Nu am spus asta… am spus doar că acel ceva pe care nu îl mai suporți și care este repetitiv, se construiește în jurul tău.

Și de obicei, vine altă obiecție:

„Adică ceilalți sunt perfecți și eu am o problemă?”

Nu am spus nici asta. 🙂

Aceia care îți fac ție lucruri, au problemele lor. Au comportamente dizarmonioase, sunt nesimțiți uneori, agresivi, aroganți, leneși… dar acestea sunt comportamentele lor.

De vreme ce în viața TA, în jurul TĂU apare ceva repetitiv, va trebui să te ocupi de lucrurile pe care TU le poți controla.

Adică pe tine și contextele pe care tu le creezi.

Dacă vrei într-adevăr să reduci sau chiar să elimini acele lucruri negative de care te-ai săturat, care îți cauzează suferință la locul de muncă, atunci îți recomand o rețetă infailibilă, și anume, să intervii acolo unde chiar ai control și putere.

Iar asta nu înseamnă să le explici altora ce te deranjează. Nu înseamnă să le spui cum să se comporte, sau să le ceri să se schimbe pentru că pe tine te deranjează anumite lucruri la ei.

Nici ție nu îți place să vină alții și să îți reproșeze lucruri, sau să îți ceară să te schimbi pentru că lor nu le convine ceva.

Îți recomand următorul experiment.

Data viitoare când apare aceeași situație, pune-ți următoarea întrebare:

„În această situație care pare să se repete, ce se repetă LA MINE?”

Adică, să ieși din rolul de victimă și să te muți în rolul de observator care chiar are intenția să îmbunătățească ceva.

În acest rol de observator, va trebui să îți dai seama, ce se petrece în tine, ca să poți îmbunătăți.

Poate situația nu se va schimba, dar măcar o să ajungi să nu te consumi degeaba și o să ai puterea să pleci din situație dacă este cazul.

Atât timp cât stai în poziția de victimă, nu ai cum să faci nicio schimbare.

În acest rol de observator o să descoperi lucruri precum:

● gândurile care apar pe parcursul situației;
● stările și reacțiile care apar;
● gesturile, mimica ta;
● cum se schimbă diverse elemente din postura ta corporală.

Toate aceste elemente sunt sub controlul tău (într-o măsură sau alta, în funcție de antrenamentul tău).

Din momentul în care devii conștient de aceste elemente, deja ai lucruri pe care le poți schimba sau îmbunătăți.

Dacă observi că gesturile tale nu sunt foarte constructive în direcția unei stări bune, va trebui să lucrezi la ele. Dacă îți dai seama că mimica sau tonul vocii tale nu sunt constructive în discuțiile cu cineva, va trebui să lucrezi la ele.

Dacă gândurile tale sunt de natură să blocheze comunicarea sau să te ducă în stări din care nu poți reacționa constructiv într-o situație, va trebui să schimbi aceste gânduri.

Îți dau un exemplu banal, dar care o să te ajute:

Una dintre clientele mele a venit la mine și mi-a spus:

„M-am săturat ca toată lumea să se folosească de mine!”

Era copleșită de faptul că primea mult mai mult de lucru decât putea duce. Toată lumea îi „pasa” sarcini, iar ea nu apuca să își facă treaba.

I-am recomandat să facem împreună exercițiul în care să iasă din poziția de victimă și să exploreze situațiile din poziția de observator.

Ea avea această problemă de ani de zile, la fiecare loc de muncă.

După ce a analizat acele elemente pe care ți le-am propus și ție, clienta mea și-a dat seama de care erau gândurile ei în proces, de faptul că dacă o să spună nu, ceilalți se vor supăra pe ea, de teama că o să fie respinsă cu care trăia, teama că o să fie considerată egoistă, frustrarea pe fiecare persoană care venea către ea, resemnarea că nu știa să spună nu.
Din momentul în care a început să schimbe acest „sistem” de comportamente, ghici ce s-a petrecut?

A trecut dintr-o victimă, într-o persoană independentă emoțional. Nu mai era copleșită de munca altora, pentru că după ce și-a schimbat starea, știa să spună „nu” relaxat, sau să pună condițiile ei atunci când accepta să preia sarcini.

Știu că sunt multe lucruri pe care vrei să le schimbi la alții pentru că te-ai săturat de comportamentele lor.

Dar de starea de victimă pe care o afișezi tu în fața altora nu te-ai săturat? Dacă răspunsul este da, atunci apucă-te de treabă! 🙂

 

Dacă îți dorești să înveți cum să gestionezi emoțiile armonios la locul de muncă și să ajungi să ai o carieră de succes, înscrie-te la Workshop-ul Intensiv susținut de Zoltan Veres:

Dezvoltă-ți cariera – Folosește inteligent emoțiile la locul de muncă.

Mai multe detalii găsești aici:

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
224
Poate te-ar interesa si  Cum sa recunoastem sabloanele emotionale