fbpx

Te-ai intrebat vreodată de ce doar o mică parte dintre oameni obțin ce își doresc? Citim cu toții dezvoltare personală și aflăm că “putem să obținem orice” și totuși…

De ce majoritatea nu o fac? De ce majoritatea eșuează undeva pe drum. Răspunsul este simplu: se numește autosabotare.

În cuvinte simple, ea înseamnă o situație creată de deciziile tale inconștiente, care nu se potrivește cu deciziile tale conștiente. Altfel spus, decizi să obții un rezultat și obții cu totul altceva.

Cum scăpăm de autosabotare? Permite-mi să îți ofer o soluție simplă, dar care s-ar putea să nu îți placă. Mai exact, o soluție în 3 pași:

  1. Acceptă că ești exact acolo unde ți-ai propus să fii.

“Ce tot vorbești, Zoltan?” s-ar putea să mă întrebi.
“Eu nu am vrut să ajung aici!”

Iată însă, la ce se referă acceptarea.

Dacă stai să te gândești, orice rezultat (indiferent daca îți place sau nu) a fost construit în timp, prin decizii și acțiuni mărunte. Ok…dar deciziile cui? 🙂

Exact. Odată ce înțelegi că tu ai creat rezultatul și accepți asta, poți să intervii. Înainte să faci asta, nu poți să schimbi nimic. Să accept înseamnă să înțeleg că îmi construiesc singur rezultatele prin toate deciziile mele: ce fac, ce nu fac, cum mă port cu anumite persoane, cum reacționez, etc.

Autosabotarea are loc când omitem să observăm aceste mici decizii și așteptăm imediat rezultatul (cât mai mare, daca se poate!). Lipsa de conștiență este tot o decizie. Să deviezi de la scop este tot o decizie.

Știu că poate nu sună prea placut…dar acesta este primul pas. “Eu am creat rezultatul”. Tu ai creat rezultatul. Acum, să trecem la ceva și mai interesant…

  1. Intreabă-te: De ce aș fi vrut să ajung aici sau să creez situația asta?

Si iar se activează creierul sceptic, care spune: “Ce? Eu NU am vrut sa ajung aici! NU am ales să ajung aici!”

Realitatea este că dacă îți dorești într-adevar să corectezi, să previi sau să elimini autosabotarea, e nevoie să înțelegi modul în care iei deciziile la nivel subconștient.

Conștient, nu ai vrut. Ai dreptate. Dar subconștient, dacă ai ajuns în punctul X, tu ai decis să ajungi acolo. Hai să ne întrebam de ce.

DE CE oare am luat subconștient aceste decizii? Dacă ai curajul să accepți situația și să cauți motivația, îți crești șansele să scapi de autosabotare pe viitor.

Când îți pui întrebarea, caută să înțelegi următoarele aspecte:

Ce beneficii îmi aduce situația creată.

Ce beneficii ar fi putut aduce rezultatul la care nu am ajuns.

De ce nu aș fi vrut să ajung la acel rezultat.

De ce îmi este bine dacă lucrurile rămân așa cum sunt.

Ce ar zice părinții mei dacă aș ajunge la rezultatul pe care mi-l doresc.

Iată 2 exemple ca să înțelegi mai bine cum funcționează mecanismul.

La un moment dat, am lucrat cu un prieten care urma să scrie o carte. Nicicum nu reușea să avanseze cu scrisul — tot găsea altceva de facut. Așa că l-am întrebat: “Ce o să spună tatăl tău când o să mergi acasă cu cartea?”

El mi-a răspuns: “Ar arunca-o pe masă și m-ar fi întrebat — Asta e muncă?”

Iată și blocajul lui — pentru partea emoțională, subconștientă, a fi scriitor era ceva de judecat, de respins. Normal că nu termina de scris cartea. Cine își dorește să fie respins? Odată ce a înțeles asta, a terminat cartea și a prins încredere în propriile forțe.

Un alt exemplu este cu o clientă care nu reușea să se organizeze la muncă.

Am întrebat-o: “Cum te-ai simți dacă ai reuși să te organizezi?”

Mi-a raspuns: “Aș avea încredere în mine.”

Apoi i-am zis: “În general, cât de multă încredere ai în tine?”

Răspunsul a fost exact cauza autosabotării: “Nu am avut niciodata încredere în mine.”

Dacă vrem o schimbare, e nevoie să fim conștienți că la nivel emoțional, deciziile se iau altfel. Pentru că în fața oricărei schimbări, partea emoțională va răspunde cu: “nu îmi place”, “nu am chef”, “așa sunt eu!” Toate stările și reacțiile noastre sunt indicatori ai acestor decizii subconștiente.

Vrem soluții? Vrem să scăpăm de autosabotare? Răspunsurile ne așteaptă, în reacțiile noastre. 🙂

  1. Urmărește-ți atitudinile și schimbă-le într-un mod constructiv.

De exemplu, dacă toată viața ai avut o atitudine de răzvrătire față de șefi, să nu crezi că vei reuși să avansezi fără probleme în carieră.

Dacă vei reuși, probabil vei rămâne cu aceeași stare față de șefii mai mari. Iar asta, mai devreme sau mai târziu, te va sabota. La fel, dacă atitudinea ta față de oamenii bogați este una de judecată, să nu te aștepți să ajungi ca ei.

Pentru că e clar — emoțional, nu îți dorești să fii judecat.

Dacă ești părinte și cea mai mare teamă a ta este că nu ești suficient de bun, deciziile tale te vor duce exact acolo. Stările noastre negative sunt indicatori preciși. Doar să fim atenți la ei. Abia apoi, să schimbăm atitudinea.

Nu schimbarea în sine va rezolva problema, dar te va ajuta să iei decizii mai sănătoase — aliniate cu ce ce îți dorești cu adevărat. Dintr-o stare relaxată, ne vin decizii mai conștiente, care ne pot aduce schimbări pozitive.

Până la urmă, Socrate spunea un mare adevăr:

O viață neexplorată nu merită trăită.”

Tu în ce situații ale vieții te autosabotezi?

Pune-ți întrebările de mai sus și află, înainte să continui să iei decizii inconștiente.

Dacă crezi că acest articol ar putea ajuta pe cineva din jurul tău, dă-i share mai departe.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
17
Poate te-ar interesa si  [Pagini de Jurnal] Amânarea: problemă sau soluție? (Part. II)