Nouă, oamenilor ne place drama. 🙂

Ba chiar, în cele mai multe cazuri durerea ne motivează să realizăm lucruri, mai mult decât recompensa.

Poate de aceea tindem adesea să ne identificăm în mod exagerat cu situațiile emoționale prin care trec cei din jurul nostru. Bine… avem impresia că ne identificăm.

Undeva, la un telefon distanță ai cel puțin un prieten / o prietenă care plânge literalmente, la cot cu tine, dacă treci printr-o situație mai grea. Chiar dacă nu prea are cum să înțeleagă sentimentul ce-l trăiești, totuși…“te înțelege perfect!”

În cadrul conferințelor mele, adesea rămân la final ca să răspund întrebărilor. Și mi s-a întâmplat de multe ori să vină la mine diverse persoane, care, printre altele, afirmă: „Eu sunt foarte empatic. Simt tot ce simt cei din jurul meu și mi se schimbă starea de la o persoană la alta.”

Ba chiar, un participant a venit la mine și mi-a spus: „Soția mea este cu inteligența emoțională… Este foarte sensibilă la tot ce se petrece în jurul ei și reacționează puternic emoțional.”

Ce ar trebui să înțelegi din ambele exemple?

Că atunci când ești în contact cu latura ta emoțională și chiar rezonezi cu emoțiile celorlalți, este un semn că ai făcut un prim pas în dezvoltarea inteligenței tale emoționale.

 

Însă, preluarea efectivă a stării celuilalt, denotă receptivitate exagerată. Și această receptivitate, din păcate, sabotează capacitatea ta de a-l ajuta, in orice fel.

Ca să faci legătura cu principiile la care mă refer, îți reamintesc de primul articol din această serie. Acolo spuneam că există un ansamblu de abilități care definesc și formează inteligența emoțională. Dacă nu ai citit încă articolul, poți să o faci acum.

În continuare, hai să vedem câteva exemple de situații și ce arată ele despre inteligența emoțională:

  • Fără să fii conectat conștient cu latura ta emoțională, nu poți vorbi de inteligență emoțională, ci poate doar de instincte. Fără contactul cu lumea emoțională nu ai cum să obții informațiile emoționale din tine, dar nici din ceilalți. Dacă îți lipsește această abilitate, conștientizarea, nu ai cum să lucrezi cu stările tale sau ale altora.
  • Dacă starea ta se schimbă în funcție de tot felul de stimuli și factori din jurul tău, atunci este un semn că îți lipsește autocontrolul.
  • Dacă înțelegi ce se petrece în tine (că suferi, că ești sensibil, că te afectează diverse lucruri, că cei din jurul tău suferă), însă în același timp ești neputincios în fața fluctuațiilor tale emoționale, înseamnă că îți lipsește abilitatea dea a-ți controla stările, reacțiile.

Probabil ai văzut și tu persoane care dau vina pe ceilalți sau pe conjuncturi pentru stările lor, pentru reacțiile lor. E cea mai ușoară alegere.

 

Reactivitatea, impulsivitatea, sensibilitatea exagerată sunt dovadă de lipsă de autocontrol.

 

Să-ți antrenezi autocontrolul este un efort. Dar pe cât de simplu și realizabil pare, pe atât de greu poate fi să-ți creezi disciplina să urmezi acest antrenament.

Uite câțiva pași cu care poți să începi:

 

Primul pas – devino conștient de șabloanele tale emoționale și comportamentale.

Asta înseamnă ca în loc să dai vina pe alții pentru stările tale, să îți asumi că este o reacție emoțională a ta, care se petrece în tine.

 

Pasul doi – fă o schimbare în modul în care reacționezi, fizic.

După ce ți-ai asumat că este un proces care se petrece în tine, să depui un minim de efort pentru a schimba ceva. Poți face lucruri simple cum ar fi să îți schimbi postura, gândurile, respirația, gesturile, tonul vocii.

 

Al treilea pas – transformă acest efort, într-un antrenament.

O schimbare este rezultatul unui proces, nu al unui singur act. Noi adulții trăim cu iluzia că simpla înțelegere a unui fapt, ar trebui să schimbe lucrurile în viața noastră. Schimbarea efectivă, cere un alt gen de efort: mai mare, mai greu de depus, în cele mai multe cazuri. Mai exact, un efort care îți cere să schimbi ani de zile în care ai avut alt “antrenament”.

 

Însă, dacă vrei să ai alte rezultate decât cele de până acum, este firesc să fie nevoie să faci altceva.

Dacă îți dorești să schimbi faptul că ești foarte emoțional și te influențează foarte puternic stările celori din jurul tău, va fi nevoie sa urmezi pașii de mai sus.

În timp, după ce ai să dobândești și autocontrol, vei putea spune că ești o persoană cu inteligența emoțională dezvoltată.

Durează, dar crede-mă, merită fiecare efort. 🙂

 

Ce părere ai despre acest articol? Dacă vrei să îmi spui ceva sau să mă întrebi ceva, fă-o, într-un comentariu mai jos.

Iar dacă ți s-a părut un articol util, împărtășește-l și altora. S-ar putea fă fie fix ce au nevoie. 🙂

Zoltan

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
542
Poate te-ar interesa si  Cum sa recunoastem sabloanele emotionale