Nu degeaba luna Noiembrie se numește “luna neagra” mai nou. A fost “vinerea neagră” la un moment dat, apoi s-a lungit la “săptămâna neagră” și acum toată lumea îți apasă butonașele de cumpărare o lună întreagă.

 

Sunt convins că după luna Noiembrie și toate impulsurile, evident plăcute,  de moment, mulți “văd negru în fața ochilor” când realizează consecințele financiar-organizatorice.

 

Îți împărtășesc în următorul material informații care îți pot salva mulți bani din buget, prin simplul fapt că ești atent să nu reacționezi la impulsurile de moment care pornesc din adâncurile mecanismelor tale emoționale.

 

O să enumăr câteva mecanisme emoționale care, în combinație cu un preț “bun”, pot declanșa nevoia să cumperi ceva. 

 

Înainte să cumperi, verifică starea, dacă te regăsești în listă, schimbă starea, apoi mai analizează o dată daca vrei sau nu să cumperi. 🙂

 

Oamenii cumpără de teama a ceea ce se poate petrece.

 

Una dintre cele mai puternice emoții care determină cumpărarea disperată este teama. O campanie de marketing care a facut istorie a fost a celor de la Listerine, care au crescut exponențial vânzările la apa de gură prin reclame în care arătau oameni care șușoteau, cu texte de genul “Oamenii te vorbesc pe la spate și tu nici nu vei știi că îți miroase gura urât.” 

Când reușesc să trezească acest gen de teamă, reclamele apasă un butonaș care activează instinctul de supraviețuire la cel mai adânc nivel.

Dacă simți că te “împinge” teama să cumperi ceva, cel mai probabil cineva ți-a apăsat acest butonaș. Gândește-te de două ori ce cumperi din starea asta.

 

Oamenii cumpără ca să scape de o durere.

 

Nu trebuie să fie durere fizică. Poate fi o frustrare de moment sau una adunată. Foarte multe reclame se folosesc să apese acest “butonaș” al frustrării. Comparații cu ceva sau cineva mai bun, o imagine nasoală cu care te identifici, apoi o imagine care îți rezolvă “problema”. Aproape că îți spune logic faptul că trebuie să cumperi, că altfel rămâi cu durerea aceea.

Nu cumpăra dacă ai o stare de frustrare, este un impuls emoțional, nu are legatură cu decizii raționale.

 

Oamenii cumpără pentru plăcerea de moment.

 

Orice îți cumperi, cumperi pentru că îți generează o stare plăcută. Ca și în exemplul de mai sus, în loc de frustrare apare plăcerea de a învârti butonul acela. Când vine vorba de vânzări, toate reclamele, imaginile sunt concepute astfel încât să îți trezească o stare de exaltare, în care este “decuplat” cortexul prefrontal, împreună cu evaluarea consecințelor sau capacitatea de calcule complexe. 🙂

Nu cumpăra dacă ai o stare de exaltare în care pare sa fie cea mai bună decizie, este o decizie emoțională.

 

Oamenii cumpără ca să nu piardă.

 

Vezi oferta limitată, vezi că nu mai sunt mărimile pe care le cauți, vezi că este “stoc epuizat”… toate acestea activează instinctul de supraviețuire, sentimentul că nu o să mai ai, că nu este destul și că vei rămâne fără.

Probabil ața este, dar cu siguranță nu o să se petreacă nimic grav dacă rămâi fără sute de articole de care nici nu știai că “ai nevoie”.

Nu cumpăra din acea senzație de strângere, care îți spune că “ratezi ocazia”, este o reacție emoțională de supraviețuire.

 

Oamenii cumpără din curiozitate.

 

“Nou” este un cuvânt magic în marketing. Toată lumea știe că ceva nou va reprezenta ceva interesant pentru majoritatea oamenilor, mai ales dacă vorbim de generația nouă.

Dacă simți nevoia să încerci un produs, încearcă-l, dar ai grijă la acel sentiment de entuziasm amestecat cu un strop de curiozitate.

Verifică motivul pentru care cumperi. Dacă apare “pentru că este ceva nou” sau “pentru că este ceva diferit”, ești pe cale să fii sclavul unui impuls emoțional.

Mai sunt și alte declanșatoare, dar cele pe care ți le-am enumerat, dacă apare și o “ofertă”, vor avea cel mai probabil efectul dorit de magazine: să cumperi lucruri de care nu ai nevoie, dintr-un impuls de moment.

 

Înainte să cumperi ceva, ar fi bine să verifici ultimele tale cumpărături din starea pe care o ai înainte de următoarea.

 

Dacă la final deciziile s-au dovedit a fi bune, înseamnă că ai cumpărat dintr-o stare lucidă, folosindu-ți ambele părți importante ale creierului: și partea emoțională și partea rațională. 

 

Dacă însă ai luat decizii pe care după ce le-ai gândit, nu mai erau la fel de “inteligente”, înseamnă că ai făcut cumpărăturile fără partea din creier care gândește. 🙂

 

Sper să te ajute acest material ca să cumperi cât mai puține lucruri de care ai nevoie și banii pe care îi cheltui luna aceasta să fie investiții care să îți aducă o stare bună nu doar până îți ajung în casa. 🙂

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
312
Poate te-ar interesa si  Cum sa ai un somn odihnitor in 4 pasi