Săptămâna trecută am început să discutăm despre procesul de dezvoltare personală și cum anume se întâmplă asimilarea informațiilor. Și îți spuneam acolo că schimbările pe care vrei să le faci în viața ta se vor întâmpla doar dacă vei trece de stratul de superficialitate care pare să domine acțiunile majorității oamenilor.

Felul în care asimilezi informația și felul în care o interpretezi, sunt cele care dictează evoluția ta.

Și înainte să continui, îți recomand, dacă nu ai reușit până acum, să citești prima parte a articolului aici, ca să înțelegi despre ce vorbesc în rândurile de mai jos.  

Dacă ai citit începutul acestui articol, îți propun să citești mai jos pașii prin care să îți dezvolți o strategie care să te ajute să faci schimbări în viața ta.  

Sunt pași pe care i-am făcut la rândul meu de-a lungul #experienteicelor40deani.

 

Punctual, arată cam așa:

Pasul 1 – Stabilește ce îți dorești.

Atunci când vine vorba de obiective, dorințe și ceea ce vrem de la viață, poți să măsori reușitele tale prin problemele materiale sau sociale pe care le ai sau nu le ai. Dar ele au o componentă emoțională în spate.

De multe ori este dificil să identifici componenta emoțională din prima.

Pentru că e vorba de șabloane emoționale subconștiente pe care le-ai trăit poate o viață întreagă și ești atât de obișnuit / ă cu ele încât nici măcar nu îți dai seama că există.

Și ca să înveți să descoperi șabloanele, cel mai eficient este să pornești de la problemele pe care reușești să le măsori „vizibil”.

De exemplu…

O femeie are conflicte în relație pentru că bărbatul de lângă ea are comportamente foarte aiurea, din punctul ei de vedere. Se simte tristă, abandonată, respinsă.

Ea va măsura foarte simplu problemele care există și pe care vrea să le schimbe. Și “măsurătoarea” va fi cam așal: „Vreau și eu un bărbat care să… și să nu…”, sau „Vreau și eu o relație în care să…”.

De fapt, ceea ce își dorește ea, este să se simtă iubită, apreciată, respectată și în siguranță.

Doar că la nivelul creierului, atunci când ai o stare, ai implicit și enumerarea unor motive pentru care ai acea stare. Ele par să fie foarte logic legate.

Și sunt legate, dar nu așa cum credem.

Legătura nu este conjunctura care duce la stare, ci invers. O stare ne face să creăm o conjunctură.

Atât timp cât acea femeie despre care am vorbit are acest șablon emoțional, această obișnuință inconștientă de a trăi stările de abandon, de tristețe, și nu are șabloanele de a trăi iubire și siguranță, ea inconștient va alege bărbați care să o „ducă” în acele zone cu care este obișnuită.

Te-ai simțit vreodată atras / ă de cineva? A fost o decizie logică, nu? Crezi tu. 🙂

Preferințele noastre, și ca urmare deciziile noastre, au o bază emoțională.

Dacă vrei într-adevăr să creezi o schimbare în viața ta la nivel profund, ai nevoie să măsori obiectivele tale în două filtre:

  1. Ce anume se petrece în viața ta (bani, relații, poziție socială, conflicte, etc).
  2. Ce stări ai în toate aceste contexte, pentru a „măsura” și șabloanele tale emoționale care le creează.

Iar asta într-un context relațional ar însemna o formulare foarte diferită: „Vreau pe cineva care să fie frumos, înalt, deștept etc. Și vreau să mă simt iubită, respectată, în siguranță”. Cele două nu au nicio legătură: una reflectă exteriorul și alta reflectă interiorul.

Adică, este important să îți stabilești obiectivele foarte clar în afara ta (ce vrei în viața ta), dar și mai clar la nivel emoțional (care sunt stările pe care vrei să le schimbi și ce ai vrea să trăiești la nivel emoțional).

 

Pasul 2 – Fă o strategie.

De aici deja lucrurile devin mai simple.

A crea o strategie înseamnă să identifici treptat care sunt obișnuințele tale emoționale și să lucrezi la ele înainte de toate sau cel mult în paralel cu alte schimbări pe care vrei să le faci.

Dacă vrei să fii mai productiv, în paralel cu planul tău genial de a te trezi de dimineață, ar fi util să începi să schimbi starea ta de frusrare legat de propria ta (lipsă de) performanță.

Dacă vrei să ai o relație de cuplu armonioasă, în paralel cu căutările persoanei „potrivite”, ar fi bine să lucrezi activ la transformarea comportamentelor, a stărilor negative pe care ai observat că le manifești și în alte relații.

Dacă vrei să câștigi mai mulți bani, în paralel cu depunerea CV-urilor tale, îți recomand să îți „vindeci” starea de frustrare legată de bani.

Asta înseamnă că, pe lângă acțiunile fizice, sociale, pe care ți le propui, e nevoie să identifici și să lucrezi cu stările, reacțiile și șabloanele tale emoționale.

Dacă nu îți propui acest lucru în strategia ta, vei reuși să schimbi situația și starea ta… doar pe moment. Apoi te trezești că ești din nou contraproductiv, pentru că ești obosit de când te trezești mai devreme sau că în relația de cuplu trăiești aceleași stări, dar cu o altă persoană care la început părea „potrivită”.

Sau că faci mai mulți bani, dar ești la fel de frustrat că tot nu îți ajung.

Înțelegi la ce mă refer.

 

Pasul 3 – Acceptă că ce îți dorești nu rezolvă problema.

Foarte multă lume trăiește cu această iluzie: după ce acel „ceva” se schimbă, totul va fi în regulă, nu vor mai apărea stările acelea negative.

Majoritatea oamenilor trăiește în acel „Dacă ar fi diferit, totul ar fi altfel!”.

Ghici ce?

Nu va fi deloc diferită starea ta, decât dacă ai lucrat conștient să o schimbi.

Atât timp cât nu îți identifici șabloanele emoționale și nu lucrezi cu ele la modul direct, ele îți vor guverna deciziile în continuare, chiar dacă tu ai senzația că iei decizii raționale.

Și după ce ai identificat șabloanele, transformarea lor nu se petrece dintr-o „decizie”. Se petrece printr-un proces de antrenament repetat.

Este puțin probabil să vină acel moment cu care totul este perfect și nu mai suferi.

Dar ceea ce contează este să observi o evoluție în bine. Iar asta puțină lume poate să spună că se întâmplă, că viața lor e din ce în ce mai înfloritoare sau mai pozitivă.

În conlcuzie, nu te amăgi că în scurt timp sau dintr-o schimbare, starea ta se va schimba radical, iar suferința ta dispare. Asumă-ți că ai de lucru și în planul fizic, concret, și în plan emoțional. Asumă-ți asta și apoi bucură-te că va fi din ce în ce mai bine, pe măsură ce lucrezi cu ele.

 

Pasul 4 – Acționează.

Nu ajunge să identifici șabloane, nu ajunge să știi de unde din copilărie ți s-au format anumite obiceiuri emoționale.

Este important să fii activ și să îți asumi experiențele în care acele șabloane emoționale se manifestă.

De exemplu…

Poate știi că ai anumite șabloane emoționale din cauza cărora ai suferit în relația de cuplu. Nu este o soluție să eviți relația de cuplu până când le rezolvi. Nu funcționăm așa, noi oamenii, la nivel psiho-emoțional.

Oricum, creierul tău emoțional nu te va lăsa să eviți toate situațiile și, mai devreme sau mai târziu, vei lua decizii care să îți creeze contextul în care să poți retrăi acele șabloane. Chiar dacă nu va fi o relație de cuplu.

Ce poți face în schimb este să acționezi conștient.

Când îți știi slăbiciunile, defectele, reacțiile neconstructive, poți să le urmărești și le poți modela apoi în orice context.

„Acțiunea este superioară non-acțiunii.” Zicea cineva…

Tot ceea ce este viu, se mișcă și crește.

Nu ai cum să te „abții” de la a fi viu.

Dar poți să lucrezi cu tine și să ajungi să trăiești conștient, să știi că ai acele stări și emoții și să înveți cum să le schimbi. Restul este un proces firesc de evoluție.

 

Pasul 5 – Fii deschis să descoperi lucruri noi.

„Atunci când știi ceva, nu ai cum să mai descoperi lucruri noi.”

Să nu ai impresia că ai aflat tot ce se poate despre problema ta, despre comportamentele tale, despre lumea ta emoțională, despre modul în care iei decizii.

Nu se termină niciodată! 🙂

Bruce Lipton spunea că volumul de informații care se procesează la nivelul creierului este în mare parte la nivel subconștient. Dacă tu analizezi conștient un detaliu, creierul tău subconștient analizează, în același timp, 10.000 de alte detalii.

Fii pregătit să descoperi pe acest drum alte șabloane și să îți adaptezi dorințele și aspirațiile.

Poate că pe măsură ce starea ta se schimbă, vei realiza că acea „problemă” pe care încercai să o rezolvi, nu are nici o importanță pentru tine, de fapt.

Pe măsură ce te transformi, vei observa cum oamenii din jurul tău își schimbă comportamentele față de tine și vei descoperi noi și noi nuanțe legate de ceea ce îți dorești.

 

În loc de concluzie…

Probabil că te-ai întrebat de ce cei din jurul tău își fac atât de multe griji pentru lucruri care ție ți se par banale. Sau din contră, de ce nu acordă atenție unor probleme care ție îți par destul de serioase.

Suntem diferiți.

Și fiecare percepem „problemele” în funcție de structurile noastre psiho-emoționale.

Oricare ar fi problemele vizibile cu care te confrunți, în spatele lor se află stări și șabloane emoționale subconștiente.

Poate te-ar interesa si  [Art. Nr. 2] Inteligența emoțională NU înseamnă să vorbești încontinuu despre stări

Atât timp cât ele rămân subconștiente, încerci aproape degeaba să rezolvi „problemele”, deoarece deciziile pe care le vei lua te vor duce în aceeași direcție.

Oprește-te pentru câteva minute și identifică o problemă din viața ta pe care vrei să o rezolvi.

Fă o pauză în goana minții tale care îți cere să „acționezi” pentru a schimba acel „ceva” în viața ta.

Întreabă-te: „Cum aș vrea să mă simt în acel context?”

Caută să simți acea stare pozitivă pe care ți-o dorești.

Stai, doar respiră și caută acea stare în tine până o găsești.

Trăiește această stare pozitivă cât mai intens pentru câteva secunde măcar.

Apoi poți să revi la acțiune.

E ceva diferit?

 

Mi-ar plăcea să faci acest mic experiment și să-mi spui în comentarii, mai jos, dacă ai simțit diferența în abordarea situației.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry